Biegnąca między innymi przez Bytom oraz Radzionków linia kolejowa nr 131, zwana też magistralą węglową łączy południe Polski z północą. Na jej modernizację PKP PLK wydało 1,4 mld zł netto. Kwota to gigantyczna, ale też i gigantyczne zmiany dzięki niej się dokonały i cały czas dokonają.
Bardzo dobrze widać to właśnie we wspomnianych miastach: przebudowano dworce, wiadukty, infrastrukturę kolejową oraz torowisko, dzięki czemu składy pojadą szybciej, niż dotychczas. Wszystkie te obiekty stały się nowoczesne, a Bytom zyskał przepiękny dworzec główny. Po starym: śmierdzącym, brudnym, zaniedbanym i omijanym przez pociągi nie został nawet ślad. I bardzo dobrze, bo przeszłości mogliśmy się jedynie wstydzić.
Pierwszy już odjechał
Wielka, trwająca od kilkunastu miesięcy inwestycja właśnie finiszuje. Niedawno po zakończeniu prac na torze nr 1 na trasę pomiędzy stacjami Bytom Karb, a Chorzów Stary wróciły pociągi towarowe. A kiedy zostaną wznowione kursy składów osobowych? Wszystko wskazuje, że jeszcze w tym roku. Termin, jaki jest wskazywany, to 14 grudnia. Tak przynajmniej zakłada wykonawca zadania, którym jest spółka PORR. Obecnie zajmuje się ona budową peronów na stacjach w Karbiu i Stroszku. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu z jedynego na razie gotowego peronu nr 3 odjechał pierwszy po długiej przerwie pociąg relacji Bytom-Gliwice.
Prace przy kładzeniu torów trwają aktualnie na całym odcinku linii kolejowej nr 131 w Bytomiu (od granicy z Chorzowem do granicy z Radzionkowem). Z kolei na stacji w Karbiu budowany jest drugi peron przy torze nr 2, natomiast na nowym (przeniesionym, by ułatwić życie pasażerom) przystanku Bytom-Stroszek rozpoczęły się roboty związane z budową peronu i dojść do niego od strony ul. Strzelców Bytomskich.
O robiących wielkie wrażenie zmianach jakie nastąpiły w mającej niemal sto lat hali peronowej bytomskiego dworca wiele razy już pisaliśmy. Kryjący ją dach zyskał nowe poszycie z blachy cynkowo-tytanowej o łącznej powierzchni 5600 mkw. Jednocześnie zachowano w nim przeszklone świetliki, a na elewacji zamontowano dwa nowe ledowe napisy "BYTOM", które widać po obydwu stronach hali. Witają one i żegnają pasażerów wjeżdżających na nasz dworzec i go opuszczających.
Posadzka w karo
Gruntownie odnowiono poza tym nawierzchnię peronów i co warte podkreślenia wedle decyzji katowickiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytów pozostawiono dotychczasowy układ płytek w karo. Całkowicie nowym elementem wyposażenia są windy dla niepełnosprawnych, podobnie zresztą jak oświetlenie hali peronowej. Dodatkowo postawiono estetyczne ławki i kosze na śmieci.
Bliski jest też koniec remontu zabytkowej nastawni bramowej "Bt", którą staraniem społeczników oraz władz naszego miasta ocalono przez rozebraniem. Dotąd oczyszczono część obiektu usytuowaną nad torami, a także wykonując drenaż zabezpieczono fundamenty. We wnętrzu nastawni trwa renowacja ścian i posadzek. Wymieniono już też okna, a obecnie wykonawca odnawia pozostałą część stolarki. Przypomnijmy, że cała budowla zostanie podświetlona.
Ważna część inwestycji to remonty licznych bytomskich i radzionkowskich wiaduktów. Cześć z nich jest już gotowa, prace są kontynuowane w przypadku obiektów nad ul. Chorzowską (trwa tam montaż ekranów dźwiękochłonnych), Dojazd, Zabrzańską, Dąbrowa Miejska, Strzelców Bytomskich i Sikorskiego.
Wiadukty w remoncie
Natomiast jeśli chodzi o wiadukt rozdzielający Bytom od Radzionkowa, a wiszący nad ul. Sikorskiego wykonawcy pozostały jeszcze prace drogowe oraz wyburzenie pozostałych elementów starego wiaduktu. Nad ul. Strzelców Bytomskich nadal prowadzone są prace przy wiadukcie związane z budową nowego przystanku kolejowego Bytom-Stroszek.
W Śródmieściu natomiast nad ul. Zabrzańską nadal trwają prace związane z kompleksową przebudową wiaduktu, co będzie wiązało się z czasowymi utrudnieniami w ruchu. Nad ul. Dojazd po wybudowaniu nowego wiaduktu kolejowego trwają z kolei roboty związane z przebudową drogi pod wiaduktem. Otwarcie wiaduktu dla pojazdów i pieszych planowane jest na listopad 2024 roku. Do końca roku potrwają natomiast prace na wiadukcie nad ul. Dąbrowa Miejska.
Cały odcinka linii kolejowej nr 131 z Chorzowa Batorego przez Bytom do Nakła Śląskiego ma być gotowy w przyszłym roku.
Komentarze